Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 4450 ggr
Bjornen
5/7/07, 4:30 PM

Hampfästen

I Karelen används fortfarande hampfästen. Det finns åtminstone tre kända hampfästen i Sverige (Gävle museum med okänt ursprung, Ovansjö i Gästrikland och Värmland) som har anknytning till den svedjefinska migrationen. Någon som vet mera om hampfästenas historia i Sverige och Finland ?

Annons:
PaulaW
5/20/07, 7:55 PM
#1

Jag har skickat mail ang. dina frågor om hampfästen och humle som spånadsväxt, men har inte fått svar ännu. Vi väntar…

[SusanneKs]
5/23/07, 2:05 AM
#2

Snälla, berätta mer. Jag vet att linfästen har man på spinnrocken när man spinner lin och det skulle väl duga om man vill spinna hampa också.

De hampfästen som du nämner måste vara för något speciellt, kan de vara för repslageri?

Bjornen
5/23/07, 8:56 AM
#3

Hampfästen användes vid sländspinning av i första hand hampa men även till lin. De var troligen vanlig före spinnrockens allmänna inträde. Fortfarande används de i ryska Karelen och österdärom.

[SusanneKs]
5/24/07, 9:36 AM
#4

Aha! Du menar nog den typen som finns på den här bilden: http://hem.bredband.net/ronpar/SpinningEve.html

Den typen har jag alltid kallat linfäste, men aldrig själv använt. Den finns på många gamla bilder, men jag vet inget om användning i senare tid, sedan spinnrocken blev allmän.

Du vet väl att i många år har det varit förbjudet att odla industrihampa i Sverige. Man var rädd att folk skulle droga sig, ffast den växten inte duger till knark.

Bjornen
5/24/07, 11:07 AM
#5

På den bilden är det en ännu äldre typ med rak fäste utan vinkel. Det typiska för hamåfästen är att det finns en vinkel och man satt på den vinklade brädan. Det är bara tre kända exempel av hampfästen i Sverige.

Hampa har odlats i vårt land under lång tid och äldsta pollenfynden är från 800 år f. Kr. vid Hamptjärn utanför Umeå. År 1941 bildades hampodlarföreningar och det var ett odlingsstöd för odlande av lin och hampa. Detta stöd drogs in 1952 på fastlandet och 1966 på Gotland och då upphörde i stort sett odlingen av hampa i Sverige. Därefter förbjöds odlande av hampa men odlingen blev åter tillåten 2004. (Egentligen tidigare då det inte fanns något undantag i EU-författningarna men i praktiken först 2004, bland annat gjordes felaktigt beslag av hampa).

precis
5/24/07, 5:15 PM
#6

industrihampa har varit förbjudet pga myndigheterna var oroliga för att odlare skulle passa på att odla flera olika sorter samtidigt och dölja det illegala på sin gård… Alla vet om att vanlig hampa har brist på de substanser som man vill åt om man vill röka det. Och det ska helst odlas inomhus under riktiga uv- & värme-lampor och gödslas mycket för att bli någon styrka i "sån" hampa!

Annons:
Bjornen
5/24/07, 6:07 PM
#7

Det finns tre olika typer av hampa och här har den nordliga varianten odlats som härstammar från Ryssland och den blir bara 2-3 meter och är ordentligt frosttålig. Den sydeuropeiska varianten blir upptill 6 meter hög och relativt frostkänslig. Bägge dessa underarter har mycket litet farliga ämnen i sig.

Indisk hampa är däremot giftig och den har odlats för att producera cannabis som bedövningsmedel. Indisk hampa är mycket frostkänslig och knappast odlingsbar på friland i Sverige.

precis
5/25/07, 6:56 PM
#8

#7 jag har handtillverkat indiskt hampapapper hemma, för att måla på, precis lika bra som dyrt, franskt akvarellpapper. Fast detta är helt ekologiskt odlat och helt manuell tillv, helt utan energiåtgång. Så det är lite konsthantverks- och miljö-anknytning även här.

PaulaW
5/25/07, 7:57 PM
#9

Bjornen. Jag har tyvärr inte lyckats få mer information om hampfästen.

precis. Och hur gör man detta papper. Mycket intresserad!

[SusanneKs]
5/30/07, 9:57 PM
#10

#5 "På den bilden är det en ännu äldre typ med rak fäste utan vinkel. Det typiska för hamåfästen är att det finns en vinkel och man satt på den vinklade brädan. Det är bara tre kända exempel av hampfästen i Sverige."

Du verkar veta mer än någon annan om det här. Har du någon bild att visa?

Jag tycker det är jättekul att få veta mera. Min morfars släkt fördrevs från sina ägor när tsaren skulle bygga St Petersburg. De kanske använde hampfästen.

Bjornen
5/31/07, 11:24 AM
#11

Det finns en bild på hampfästet från Ovansjö i "Dräkt och kvinnlig slöjd  i Ovansjö socken 1750-1850". Där hänvisas också till RIG 1923 h. 3-4 och Fataburen 1909. Dessa årgångar saknar jag själv bland min litteratur och har inte läst dessa artiklar.

Av upphovsmässiga skäl vill jag inte lägga in någon scannad bild i alla fall i detta forum. (Enligt upphovslagen är bilder skyddad till 70 år efter illustratör eller fotografs död.) Om du vill ha mera information kan det ske enskilt via min epost: bjorn.en@telia.com

altikh
3/5/08, 6:43 PM
#12

Fataburen 1909 finns på runeberg (och möjligen RIG också.)  runeberg.org/fataburen/1909/0016.html
har en bild på "ett tottaträ"

/Alice

[SusanneKs]
3/6/08, 11:13 AM
#13

Tack för din uppgift Alice! Jag har varit nyfiken länge, men inte orkat komma till skott. Jag har läst hela den jätteintressanta artikeln nu och också funnit en annan bild.

http://runeberg.org/fataburen/1909/0017.html

Annons:
altikh
3/6/08, 10:51 PM
#14

Bara trevligt!
Fataburen har så många intressanta artiklar om textil och textilredskap - där kan man sitta och läsa i timmar!Glad

Upp till toppen
Annons: