Annons:
Etikettknyppling
Läst 8327 ggr
cat-malou
7/22/07, 9:20 PM

26 år sen senast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha blivit inspirerad här så blev jag ju tvungen att plocka fram min gamla knyppeldyna som jag skaffade när jag 1981 gick kurs. Den har legat hemma hos mina föräldrar med en påbörjad spets så nu när jag var och hälsade på ett par dar tog jag fram den och försökte, det tog ett tag och tack och lov så hade jag Sallys bok som stöd för minnet men tror nog att jag har kommit på hur vridningar och korsningar ska göras. Att man sen gör lite fel ändå i början kan ju inte hjälpas.Fundersam Får väl se om jag kan få ha det ifred för katterna bara, lär ju inte kunna ha den stående framme i alla fall…

Annons:
cat-malou
7/22/07, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna dynan gjorde jag och min mor själv av Tretexskivor, det svåraste var att slipa ner så man fick en mjuk kant ner (den är alltså två skivor tjock på mitten). Så om inte man har tillgång till en riktig dyna och bara vill prova så kan man ju göra en sån här.

CarolineO
7/23/07, 3:42 PM
#2

Å, jag vill också kunna knyppla!! Jag känner en dam här i Åhus som har lovat lära mig, men jag har så fullt upp på dagarna och har ingen tid före 22,00 på kvällarna…
Var det inte tal om att det kanske skulle komma en distanskurs här på forumet??     Snälla???

leja
7/23/07, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har du dyna och pinnar, samt gärna en bra bok om knyppling. Som den jag visar, så kan du läsa där och fråga om du inte förstår. Man sätter upp mönster, gärna ett enkelt mönster först och spolar upp tråden på pinnarna så att de bildar par. Sen tar man nålar och sätter uppde på dynan, först mönstret och sen pinnarna enligt anvisning. Sen är det bara att börja med slage. Korsning, vridning och låsa trådarna med nålar. Förstår du någon ting av det jag skriver?

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

storkenflyger
7/23/07, 11:13 PM
#4

Har med knypplat för länge sen Kanske dags att plocka fram den igen

CarolineO
7/24/07, 10:18 AM
#5

#3  Jo jag har alla saker inkl böcker… Jag har begripit så mkt att jag kan göra vridningar och dubbel…vad det nu heter.    Men vad jag inte fattar är hur man vet när man ska göra vad…
Jag har ett mönster som farmor gjort, det skulle jag vilja testa. Men hur vet jag när jag ska göra vilket av det??

storkenflyger
7/24/07, 12:18 PM
#6

#5 Om jag får säga vad jag tycker Ska du börja med små prover först om du aldrig knypplat tidigare Där du gör enkla slag om och om igen och sen utökar med mer och mer Oj det är svårt att skriva hur man ska göra Jag tror det är svårt att börja med nåt stort och många olika slag och vridningar Jag har böcker nån stans ska se om jag kan finna dem

Annons:
storkenflyger
7/24/07, 12:35 PM
#7

Jag har knypplingbok av Sally Johanson som kom ut på 70 talet Har även en arbetsboki knyppling av Greta Johansson och Sally Johanson även den från 70 talet  Arbetsboken står ju exakt hur man ska gå till väga steg för steg

leja
7/24/07, 6:52 PM
#8

Börja med enkla mönster och gå vidare sen är att rekomendera. När man ska göra vad ser man i övningsböckerna. Sen får man lära sig att läsa mönster. Det är det riktigt knepiga. Så börja och tänk på vad du gör. Lycka till.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Ewerhof
1/24/08, 6:16 PM
#9

Jag har precis börjat med 'udd och stad'. Glad

Fick en dyna av mina söner i julklapp. Det är så kuuul att knyppla! Och jag längtar tills jag kan göra egna mönster! ….Jag längtar efter att kunna läsa ett mönster överhuvudtaget! Skrattande

PaulaW
1/24/08, 6:36 PM
#10

#5. Jo, jag tänkte åstadkomma någonslags distanskurs här, men har ainte kommit på hur den skall förverkligas. Kanske beror det på att jag inte kan tillräckligt mycket själv? Har till exempel inte gjort egna mönster, bara följt sådana som redan finns. Hur man vet hur man skall göra? Jag tar bilden på den färdiga spetsen till om det kniper.

Vanja-K
1/30/08, 12:07 AM
#11

Jag har också tagit fram minknyppeldyna Tänkte äntligen testa. Har aldrig gjort detta förut. Har bok. Men undrar, var kan man köpa lösa mönsteremsor, Alltså de man sätter på dynan och passar till spetsar i boken? Någon som vet.

PaulaW
1/30/08, 10:24 AM
#12

http://www.svenskaspetsar.se/

Där kan du hitta mönster.

leja
1/30/08, 11:05 AM
#13

Nybörjar spetsar och enklare mönster säljs även på Tradera. Där kan man få de enkla spetsmönstren billigt. Annars är det Svenska Spetsar som gäller. Ha det så kul.Dagens mönster på Tradera:

http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=knyppelm%f6nster&catid=&county=&l_desc=

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
PaulaW
1/31/08, 10:28 AM
#14

Snart är det väl symässa i Sollentuna? Brukar vara februari. Där kan man också handla mönster och i regel finns där ett gäng med damer och herrar som knypplar.

[SusanneKs]
1/31/08, 11:20 PM
#15

Japp, Syfestivalen i Sollentuna kommer som vanligt att vara i vecka 9, fredag-söndag enligt traditionen antar jag.

Förra året kostade inträdet 100 kr, lite dyrt kanske men det  brukar finnas jättemycket att se. Många säljer mycket användbart och flera har massor med böcker om knyppling, härliga garner och andra tillbehör. Demonstrationer av olika textila tekniker brukar finnas, bl a knyppling.

Yrkesvävarna kommer att visa upp sig med vävda kransar för påsk och midsommar. Jag kommer inte att vara med för det är kursdags i Linköping då. 

I mitten av februari blir det något slags mindre syfestival i Borlänge, vid Rommetravet.

PaulaW
2/1/08, 3:48 PM
#16

Jag skall försöka ta mig till symässan om det inte sammanfaller med nya barnbarnets födelse i Göteborg

Upp till toppen
Annons: