Annons:
Etikettspinning-vävning
Läst 8141 ggr
[fantasi]1
2008-11-02 17:35

Ull

hejsan.

jag har tagit mig vatten över huvudet och släpade hem en stor säck ryaull efter att vi hade en lektion i fårklippning.

hur ska jag göra med den?

vill gärna göra garn men har bara vaga föreställningar om hur man gör.

så alla tips mottages =)

Annons:
PaulaW
2008-11-02 18:09
#1

Ullen måste sorteras först, lika ull i lika högar. Den skall kardas innan man tvättas  och sedan spinnas. Det är svårt att förklara i ord hur man skall göra. Ullkvaliteterna ser man och kan bedöma genom synintryck. Spara inte alltför smutsig ull.

Avundas dig. Skulle gärna vilja ha ryaull att spinna. Var bor du?

[fantasi]1
2008-11-02 18:13
#2

okej, ja jag har försökt sortera den i bästa mån jag kan. har både grå ull och helvit ull. har para sparat de längsta fibrerna.

vart kan man köpa passande kardor?

jag bor i stockholm.

tycker det är så synd, på skolan har vi ett 50tal ryafår och all ull kastas! vi borde kunna sälja den eller skänka, men vi har ingen som är intresserad..

Ariel61
2008-11-02 22:12
#3

Jag är kanske Pelle Snusk men jag brukar inte tvätta ullen förrän jag har spunnit. Tycker att det är lättare att spinna då. men jag försöker att sortera bort allt som är smutsigt, men det är klart, föör noga får man inte vara Skrattande

Men jag tänkte testa att tvätta nästa gång, funderar bara på bästa sättet att torka den blöta ullen på .

PaulaW
2008-11-02 23:26
#4

Nej, ullen skall inte tvättas innan man kardar och spinner. Jag såg att jag skrivit lite tokigt ovan.  Det naturliga fettet behövs för spinningen, dessutom sägs det vara bra för huden i händerna.

Jag tänkte som så att kanske kunde jag hjälpa till att sortera ullen om du bodde i närheten, och det gör du ju. Skulle vara väldigt roligt att även få egen ryaull att jobba med. Om du går på min persoliga sida ser du en fäll jag vävt av finull och ryaull. Skriv gärna till mig om du vill få kontakt!

[fantasi]1
2008-11-14 10:20
#5

okej. vi har kastat all ull utom den som jag har. men när de ska klippas i vår kan jag ta kontakt med dig så kan du få hur mycket ull du vill =)

min egen ull är tyvärr förstörd. hadde den i ett förråd och råttor och möss har varit på den och boat..

PaulaW
2008-11-14 11:16
#6

Ojdå.Men ingen skada skedd om du har tillgång till ullen sedan. Det jag menade var att jag gärna är medvisa hur man tänker när man  sorterar ull. Om jag kan få lite ull också blir jag ju väldans glad.

Annons:
LinaN
2008-11-23 15:44
#7

Jag är okcså intresserad av litet ryaull…. brukar spinna på hängande slända. Dock fick jag testat på att spinna på spinnrock och oj vad fint det blev :D

dock så måste jag träna att spinna lösare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PaulaW
2008-11-23 22:02
#8

Spinner man mycket får mn känsla för hur det skall vara.

EvaP
2009-04-29 11:55
#9

Här är ytterligare en person som är intresserad av ull, framförallt höstull. Du kan väl skriva här om ni har ull i överflöd.

Angående tvätt före eller efter spinning:
Jag gick på Sätergläntans kurs i avancerad ullspinning i höstas. Vi tvättade ullen i enbart ljummet vatten efter sorteringen. Mycket ullfett blir då kvar, men man får bort en hel del annat smuts. Ullen blir då trevligare att hantera.

Jag har lagt ut en serie bilder på MariaNova. Se http://marianova.com/users/evape/photoalbum/ull. Tyvärr är sidan ganska trög, så vänta ett tag innan du ger upp om du vill se bilderna. (Klicka på miniatyrerna för att se bilderna i större format.)

[SusanneKs]
2009-04-29 21:50
#10

Just så har jag lärt mig att göra en gång i tiden. Gammalt lanolin kan fastna i redskapen och bli hårt, så hårt att de inte fungerar så bra längre. Lanolin är vattenlösligt men man kan inte utan vidare stoppa kardorna i vatten, de blir förstörda.

[fantasi]1
2009-04-30 11:58
#11

ullen som blev i våras var inte så fin, men i höst så rakas de igen och då blir det en del ull!

jag kan skriva här då så får de som vill ha hämta! =)

Varga
2009-09-07 15:06
#12

Åh, jag har precis börjat med att karda och spinna ull och är också intresserad av en säck - mest för att jag vill få känslan av olika ullsorter osv. Kan det hända att man kan få en säck mot porto och nån 10a för besväret? :3 Vad jag hört klipps de flesta fåren i september, och det är det ju nu ^^

[fantasi]1
2009-09-08 10:44
#13

jag ska fråga ansvarig när de ska klippas :)

Annons:
[fantasi]1
2009-10-01 17:03
#14

nu har de flesta fåren klippts här på skolan!

tyvärr är det ju så att det är eleverna som klipper fåren, så det är inte så långa fibrer.

ullen är ganska tovig och smutsig eftersom djuren går ute, men somsagt, den är gratis och det är bara att komma och hämta!

maila mig vid intresse så får ni mitt nr och adress!

[fantasi]1
2009-10-04 11:48
#15

ingen som är intresserad nu?

anki1
2009-11-29 20:29
#16

Jag är oxå nybörjare. Har min faster som lärare. Har även provat slända, men det är svårt. sista gången har jag spunnit på spinnrock. En aning lättare. jag har kommit på att jag måste arbeta som om jag vore vänsterhänt i det här fallet, annars får jag inte ihop garnet. Jag är varken höger eller vänsterhänt uten båda dvs dubbelhänt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: