Annons:
Etikettvävning
Läst 9861 ggr
Imasy
2009-08-09 20:28

Reservdel till vävstol?

Har på något för mig underligt vis, lyckats med konststycket att knäcka ett av hjulen/vrederna som man rullar upp varpen på.

Någon som vet om dessa går att köpa lösa? Ger inte speciellt stort hopp om att den ska gå och laga så den blir tipp topp.

Den sitter ju kvar så det går väl att väva, men jag tycker inte den har så pass med styrka att den spänner varpen ordentligt.

Annons:
[SusanneKs]
2009-08-09 21:56
#1

Det finns ju inte så många vävstolstillverkare kvar i landet. men om du menar en kuggkrans av metall så kan man köpa sådana från GAV Glimåkra. Det är ju ingen precisionsdel och går säkert att sätta på  en annan typ av vävstol. Annars kan man köpa en begagnad vävstol i dåligt skick billigt för att ta delar av

Imasy
2009-08-09 22:00
#2

Hela Hjulet är knäckt rätt igenom. Ska fota så får ni se vad jag menar ;)

Imasy
2009-08-09 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bilden vart lite suddig, men skadan syns ju iallafall.

[SusanneKs]
2009-08-10 01:34
#4

Det där ser inte bra ut. Troligen är delen felkonstruerad. Vad är det för fabrikat på den vävstolen? Du skulle ha en ny del gratis! Det ser ut som om trät har spruckit på längden och jag har hört om många märkliga saker som hänt när folk har misshandlat vävstolar, men aldrig någor liknande detta. Har du mycket torrt hemma? Då kan träet ha slagit sig och blivit skevt, det är starka krafter igång i naturen. Men sånt där ska inte hända.

Kanske någon duktig snickarkunnig kan limma ihop delarna snyggt och sedan förstärka med hålband av metall som skruvas fast tvärs över skarven. Det blir nog inte jättesnyggt, men det är billigt och hållbart.

Imasy
2009-08-10 01:52
#5

Det är en Glimåkra som jag köpte begagnad, och kvinnan jag köpte den av hade köpt den ny 1990 och inte alls vävt många mattor på den.

Den var hel när jag köpte vävstolen för några månader sedan och sprack för nån vecka sedan. Jag skulle vilja påstå att jag har mer åt det varma fuktiga hållt här hemma. Hon jag köpte vävstolen av hade den uppställd på en lada när jag hämtade den, men hur länge den stått där vet jag inte.

Satt också och funderade på om man skulle lossa på metallbandet som sitter runt och försöka limma, men jag vette tusan om det verkligen håller? Om det blir fult kvittar så längde den fyller sin funktion.

[SusanneKs]
2009-08-10 02:24
#6

Det där är ingen vanlig Glimåkra. Hjulen på modellerna Standard, Ideal, Viktoria och Julia som produceras nu ser alla annorlunda ut. Glimåkra i Skåne försökte hitta på lite nya vävstolar som inte blev så jättelyckade så de försvann ur marknaden ganska så fort. Sedan köptes företaget upp av Gunnar Andersson Vävsked AB i Oxberg som nu har sålts vidare till nya ägare som verkar seriösa och kan trä. Jag skulle ta kontakt med GAV Glimåkra. Även om de inte känner till din modell så kan du nog få goda råd.

Om vävstolen stått länge i en oeldad lada och sedan tagits in i stugvärmen har den förmodligen torkat en del.

Fattar jag rätt om jag tror att det går metallband (böjligt?) runt omkretsen på ratten? Konstigt.

Annons:
Imasy
2009-08-10 02:30
#7

Ja jag lyckades ju med nöd och näppe få klar mattan som satt i väven när den sprack, men jag vart inte nöjd med resultatet, som jag antar beror på att den inte blev så spänd som jag ville ha den.

Tanten jag köpte den av hade bott i hus, men flyttat till lägenhet. Hon hade då ställt den hos ett par vänner som hade en lada, där de hade husvagnar uppställda, så den var nog inte uppvärmd.

Fick ändå uppfattningen av att den kan inte ha stått så himla länge i ladan, men det kanske räcker?

Japp, det stämmer att det går ett metallband runt med hål i. Kanske skulle det gå att få ihop den med mycket spik ;)

[SusanneKs]
2009-08-10 10:05
#8

OK, jag skulle lossa på metallbandet och limma ihop med kontaktlim eller vattenfast trälim, som får torka i spänn. Fråga någon kunnig vilket lim som är bäst för det här . Sedan skulle jag förstärka skarven med ett eller flera spikbleck och till sist lägga ett spikband runt om igen. Men använd skruv istället för spik och förborra, annars spricker det igen. Spikbleck och spikband finns i byggvaruhandeln, även hos ClasOhlson.

Dåligt vävresultat kan bero på mycket mera än varpspänning, men visst är det viktigt med ordentligt sträckt varp för mattor. Är vävdjupet (avståndet till den bakre sträckbommen) tillräckligt? Går skaften lika långt upp eller ner från medellinjen när du öppnar ett skäl?

Pialinn
2009-08-10 12:26
#9

Varför inte ta kontakt med Glimåkra och höra om dom kan hjälpa dej! Innan du gör något försök att laga det.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Imasy
2009-08-10 12:27
#10

Ja jag tycker ju allting ser ut som det ska, och jag var nöjd med väven ända tills hjulet sprack.

Funderade på om jag skulle ringa till bygg-gymnasiet för att höra om någon stackars elev vill ha en extrauppgift ;)

Eftersom jag bor i lägenhet äger jag inte så mycket mer verktyg än en hammare och skruvmejsel ;)

[SusanneKs]
2009-08-10 14:41
#11

Nej, jag skulle inte låta en okunnig tonåring göra det jobbet. För att få ett bra resultat behövs en möbelsnickare eller en erfaren och duktig annan. Det svåra för en hemmafixare är att sätta delen i spänn på rätt sätt så att allt blir rakt och fint.

Jag tycker som Pialinn. Kontakta GAV Glimåkra för råd, telefon 0250-700 21

Imasy
2009-08-10 15:01
#12

Ja jag ska se vad en ny kostar först.

Att laga den och köra med den känns väl lite som plan B, då jag har svårt att tro att lite klister och skruv kan hå¨lla den på plats ;)

Kaylaza
2009-08-12 16:51
#13

Ett bra klister och en förstärkning med metallband eller väl tillskurna träbitar är jag övertygad om kommer få hjulet att hålla i väldigt många år. Hade det varit jag skulle jag sett till att få hjulet lagat (ifall det inte är billigare att köpa ett nytt) av en duktig hantverkare.

Hoppas allt löser sig för dig! Glad

Annons:
[SusanneKs]
2009-08-13 00:51
#14

Jag tror att delen var av dålig kvalitet från början, därför hade man satt metallband runt som förstärkning. En billig lagning utförd av någon som vet hur kan göra delen bättre och fulare. Den kan hålla i många år. Men kanske är det billigare att köpa nytt.

Jag hoppas verkligen att du lyckas lösa problemet utan att bli ruinerad.

Imasy
2009-08-14 12:21
#15

#14

Det var inget sådant metallband runt, utan jag tror att dessa var orginal.

Fick faktiskt precis en prislista från Borgs vävgarnen med posten, och är det dessa hjul som heter spärrhjul i dess korrekta benämning kostar dessa 725 kr till min modell.

[SusanneKs]
2009-08-14 14:13
#16

Visst, jag tror också att metallbanden var original. Varför man satte dit dem alls är förbryllande. Vad heter din modell?

Spärrhjul är säkert den riktiga benämningen. Vad du än gör så hoppas jag att du kommer att få stor glädje av din vävstol i framtiden.

Imasy
2009-08-14 14:50
#17

Alltså metallbanden jag menar är dessa med hål i som du sätter fast spärren i ;)

[SusanneKs]
2009-08-14 16:41
#18

Helt mystiskt för mig. Glimåkra brukar ha metallkuggar som sitter på en sk kuggkrans.  Andra vävstolar, särskilt äldre, kan ha stora kuggar av trä. Där kan man se att ibland har en bit trä fallit bort.

Imasy
2009-08-14 17:05
#19

Lägger in en bild så får du se, vet inte hur jag ska förklara ;)

[SusanneKs]
2009-08-14 17:14
#20

Ja det är det allra bästa. Har du en bild på hela vävstolen också? Du kanske förstår nu att jag gillar alla sorters vävstolar?

Annons:
Imasy
2009-08-14 17:22
#21

Tog en bild men kan inte lägga in den :/ Min karl trixade med min dator här om dagen för den behövde städas, så bluetooth programmet rök nog på kuppen. Kastar in en bild så fort det funkar.

Men om jag fattat rätt ska det vara en Glimåkra standard från 1990.

[SusanneKs]
2009-08-14 17:50
#22

Nix, sådana har jag använt av många årgångar. Spärrhjulet har ett kvadratiskt hål i mitten där en tapp från bommen passas in. Sedan fixeras det med kilar. Tur att du inte beställt ett nytt än.

Det "luktar inte" Glimåkra om det hjulet du visat bild på.

Imasy
2009-08-14 17:53
#23

#22

Hmm, beskrivningen var ifrån Glimåkra iaf. Jaja, strunt samma, det går att väva på den iallafall ;)

[SusanneKs]
2009-08-14 18:16
#24

Jag menade att det inte är en Glimåkra Standard. Det kan vara en av Glimåkras lite udda tidigare modeller. I så fall brukar namnet Glimåkra sitta instämplat någonstans, i de flesta fall syns det i slagbommen.

Det är ganska vanligt att folk säljer vävstolar som de kallar just Glimåkra fast det inte alls är det. Just när du behöver fixa en reservdel kan det vara viktigt att veta vad du har för att få rätt del.

Imasy
2009-08-14 18:29
#25

Jag har inte sett någon Glimåkra stämpel på den iallafall, och jag tycker väl att jag borde ha sett det iom att jag har monterat ihop den två gånger ;) Sitter stämpeln fullt synligt, och är den stor eller liten?

[SusanneKs]
2009-08-14 18:53
#26

På min Glimåkra Standard finns det en fyrkant med rundade hörn högst uppe mitt på framsidan av överliggaren i slagbommen.

Inuti den står det      Vävstolsfabiken   (med skrivstil) och under det

                         GLIMÅKRA      SWEDEN

Texten är bara inpressad i trät, den har ingen färg

På min Glimåkra Viktoria står namnet högst upp på överbyggaden som håller skaft och tangenter, där står det mitt på

Glimåkra

Made in Sweden

Texten är inpressad och har svag färg.

Typiskt för Glimåkra är att bommarna är åttakantiga, men den nya Julia har runda bommar av metallrör för att få ner priset.

Imasy
2009-08-14 19:03
#27

Ska kolla om jag kan hitta någon stämpel. Men jag har varken något 8-kantigt eller några metall rör på min iaf.

Annons:
[SusanneKs]
2009-08-14 19:45
#28

Vad du än har så behöver du fixa ett helt spärrhjul som passar till din vävstol. Om någon ska svarva ett nytt till dig behöver du specialtorkat virke, gamla skrotade gedigna vävstolar eller möbler kan funka.
Eller så låter du någon laga det hjul du har samtidigt som lagningarna förstärks
Glimåkra kan nog fixa något passande på beställning, de finns i Oxberg.

Upp till toppen
Annons: