Annons:
Etikettspinning-vävning
Läst 8497 ggr
Varga
9/7/09, 3:18 PM

Avslut i spinnandet?(slända)

Hej alla kunniga handarbetare! Jag ska försöka fatta mig kort, vanligen är jag inte så bra på det så vi får se hur det går. Jo, det är så att jag precis skaffat mig en (otrolig dålig) hemmabyggd slända som min storebror hjälpt mig med. Den är så ful att jag inte har någon bild på den. Hur som helst, den fungerar väl okej att spinna garn med i alla fall. Mitt problem är följande; hur avslutar man? Just nu fortsätter och forstätter jag bara på mitt lilla nystan eftersom jag är rädd att all energi ska gå ur och garnet snurra upp sig om jag tar bort det från sländan…

En annan fråga som inte är riktigt aktuell ännu men kommer bli - jag har precis fått en spinnrock av min pojkvän, och tänkte börja spinna på den när jag får min första sändning ull nu i slutet av september. Frågan är bara - hur gör man?! Har ni några bra sidor med beskrivningar på hur det fungerar, eller kan ni kanske till och med förklara själva? :D

Annons:
koko
9/7/09, 10:21 PM
#1

Du spinner bara på till sländan är "full", dvs det sitter en hel "rulle" virat kring sländtenen, pinnen. Sen kan du tex hänga upp sländan i en hake som kan snurra, typ en sån som sitter i nyckelremmar (säg bara till om det låter obegripligt). Poängen är att sländan ska kunna snurra medans du nu virar av garnet.

Sen börjar du vinda av garnet runt någonting som en större bok eller en skokartong eller bara din arm, så att garnhärvan viras med sträck.

Efter att allt garn är vindat runt boken så binder du om det på 2-3 ställen med några garnstumpar. Ta loss härvan EFTER att du bundit om.

Nu kommer kanske härvan att "krulla upp sig" och snos runt sig själv om den är lite övertvinnad, men misströsta inte!

Nu sköljer du garnet i ljummet vatten och hänger upp det på tork. På detta vis kommer garnet att fixera sig och krullar sig inte mer. Om du har mycket snurr i garnet och vill att det ska bli lite rakare kan du hänga en handduk i härvan som tyngd. Låt torka hängades!

Vissa fixerar garnet genom att ånga, men det måste man inte.

Varga
9/8/09, 12:41 AM
#2

Oj, det låter lite krångligt, vad bra att jag inte bara drog av den och hoppades på det bästa! Jag ska försöka mig på det här med en lite mindre garnklump, så jag slipper bli förtvivlad om jag misstagit mig på något steg, men jag tror jag förstår din förklaring :D Tack åter igen :)

Ingen som vet något om spinnrockar?

koko
9/8/09, 11:41 AM
#3

Det där med spinnrockar är kanske lite mer joxigt att förklara, försök söka på You Tube så får du se filmer, sökning på engelska är nog det som ger mest resultat. Det beror lite på vad det är för en, en gammal eller hypermodern, de ska träs lite olika i bland, men principen är ju detsamma.

Om du inte har så jättemycket garn på din slända kan du ju bara kanske lägga den  ner på en säng och vinda upp garnet på din hand? Kanske det allra enklaste? Sen binder du om garnet så det inte trasslar i hop sig när du tar av det och sköljer.

Att dra av hela "bollen" är ingen bra idé, då det kommer att bli en trasslig boll… Vinda/linda av! :)

Varga
9/8/09, 3:13 PM
#4

Smart, det mesta går ju att hitta på youtube ^^ Jag tror den jag fått är rätt gammal - tillhörde min svärmors mormor om jag inte minns fel. :3

Aah, tack, det låter som en bra idé ^^ Ska försöka mig på det så fort sländan kommer - jag har glömt den hos pojkvännen men han ska ta med den ikväll ^^ Så får vi se hur det går.

[SusanneKs]
9/8/09, 11:05 PM
#5

Vad ska du göra av garnet på sländan? Tänker du sticka med det så bör du tvinna det med ett likadant. Annars blir arbetet vridet, det hjälper inte att väta och spänna upp det.

Man brukar göra en boll av tidningspapper och nysta av garnet från sländan på bollen. Spinn sedan mera och nysta av en likadan boll. Lägg de två bollarna i varsin behållare, ta en ända från varje och tvinna ihop dem med sländan som ska snurra åt motsatt håll nu.

Kaylaza
9/9/09, 12:12 AM
#6

Det låter väldigt avancerat det som #1 förklarar. Jag har aldrig bundit om garnet ifall jag inte ska färga det också.

När jag spunnit så långt jag vill (oftast så mycket som sländan tål att bära) lindar jag upp garnet på lämpligt sätt. Om du har ett härvträd (eller vad de heter fackmässigt) är det bara att göra en lös knut någonstans och snurra denna försiktigt, så inte garnet fastnar någonstans -håll i sländan hela tiden med ena handen, och snurra härvträdet med den andra.

När detta är klart, ta loss och knyt ihop ändarna med varandra, tvätta försiktigt med neutralt tvättmedel för att få bort smuts (ifall du inte spunnit färdigtvättad och -kardad ull, vill säga -då sköjder du bara i ljummet vatten). Häng därefter upp garnet med någon som tynger ut det -jag brukar knyta fast en temugg med ett snöre längst ned.

När garnet torkat är det bara att börja använda sig av det till något du tycker passa ^^

Annons:
koko
9/9/09, 11:51 AM
#7

Men så mycket mer avancerat var det väl ändå inte som jag beskrev? Har man inget härvträ, kan man ta en bok, eller sin arm t.ex?

Att sätta några garnändar runt en härva =avancerat? Nääää!

Är det första provspinningen ska man väl inte behöva tvinna garnet, DET är avancerat.

Kaylaza
9/10/09, 12:39 AM
#8

#7 Jag tycker att helheten som sådan verkade avancerad för en nybörjare, vilket det jag uppfattar det som att #0 är.

Även om varje moment är enkelt kan det i slutändan bli väldigt krångligt om man inte är van att hantera de olika momenten.

Ju färre moment, desto lättare Flört

koko
9/10/09, 12:06 PM
#9

Hur ska man vira av garnet då, på ett enklare sätt??

Kaylaza
9/10/09, 8:13 PM
#10

Jag har redan skrivit hur jag brukar göra i ett tidigare inlägg. Det känns onödigt att upprepa det. Att vi har olika åsikt verkar uppenbart, så vad sägs om att släppa den diskussionen nu? Glad

Varga
9/13/09, 12:12 PM
#11

Åh, det var just därför jag skrev här - för att få igång en diskussion ^^ Tack så mycket för alla tips, jag ska försöka mig på båda era sätt, även om de verkar rätt lika :D

Kaylaza
9/13/09, 3:26 PM
#12

#11 Jag menade inte hela diskussionstråden, bara den lilla interna diskussionen mellan mig och koko i den Flört

koko
9/13/09, 5:28 PM
#13

De är lika.

Annons:
Upp till toppen
Annons: