Annons:
Etikettknyppling
Läst 8957 ggr
AutumnWicca
9/27/09, 4:08 PM

Unken lukt i knyppeldyna

Jag ha köpt en begagnad knyppeldyna som troligen har stått på en vind eller i en källare. Den luktar något fuktansvärt unket.

Någon som har tips på hur jag får bort lukten?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
[SusanneKs]
9/27/09, 6:31 PM
#1

Kan det vara lukt av mögel? Svårt att bli av med i så fall, men det finns nog sätt.

AutumnWicca
9/27/09, 7:40 PM
#2

Det luktar inte direkt mögel eller så, men det luktar källare/vind om den. Kanske är den bortom all räddning.. *suck*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Pialinn
9/27/09, 10:02 PM
#3

Tvätta ur den med ättika. Det tar i så fall bort lite mögel. Ställ den sedan ute på balkongen om du har någon. Damsug den oxå.

Detta är vad jag kommer på just nu.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
9/27/09, 10:14 PM
#4

#3 Hur menar du med ättikan? Den verkar vara stoppad med sågspån (?!) Den är lite sliten mitt på och där ser det ut som att det skulle vara spån men är tveksam..

Skulle vilja byta ut tyget men vågar inte riktigt tabort tyget som sitter..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[SusanneKs]
9/28/09, 12:39 AM
#5

Hur är dynan i övrigt? Har den en rulle som man fäster mönstret på? Är den rullen i perfekt skick, dvs fast och säckar inte på mitten. Är dynan i dåligt skick är det ingen idé att fixa den. Om tyget är slitet mitt på är det inte så farligt, där ska ju bara knyppelpinnarna vila. Det går bra att lägga en lös tygbit ovanpå dynan. Men om rullen är ojämn är det värre. Knyppeldynor är ofta stoppade med billigt material som spån, så den saken är OK.

Gör som Pialinn säger. Ta en trasa med mycket ättika på och torka av överallt. Låt den vädra länge utomhus i skydd för regn.

Den unkna lukten av källare brukar kallas mögellukt. Om dynan inte blir fin nog kan du trösta dig med att det finns mängder av fina knyppeldynor billigt på second hand, jag har sett många på Myrorna i Linköping för ett par år sedan.

AutumnWicca
9/28/09, 2:40 PM
#6

#5

Tack! Ska testa det. Annars kanske man kan hitta någon som kan stoppa om hela dynan och rullen… Ska nog ta mig till Knyppelboden nere i Gamla linköping och höra med dem och de vet någon eller om de säljer begagnade…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Pialinn
9/28/09, 7:41 PM
#7

Ättikan är för lådan där rullen ligge och allt trä.

Att låta någon stoppa om den tror jag blir kostsamt. Kolla second-hand först.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
9/28/09, 8:29 PM
#8

#7 Själva lådan och träet verkar vara i topp skick. Jag tror det är själva stoppningen som luktar och har möglat..

FÅr nog gå till myrorna och kika iaf.. en ny dyna kostar 2500 och borde ju kunna hitta en finare begagnad för mindre.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[Kanonkulan]
9/28/09, 8:31 PM
#9

Har varit med om precis samma sak.

Köpte en knyppeldyna på loppis som var stoppad med sågspån och den var rätt sunkig så jag kasserade tyget och och skippade spånen. Jag bytte istället ut det mot skumgummi både in dyna och rulle. Jag fick hjälp på ett "skumgummiställe" att skära ut en bit om passade perfekt på dynan. Det kostade 50 spänn tror jag, men det är ju några år sedan nu. Rullen rullade jag in i mjukare skumgummi. Funkar jättebra! Det är ju synd att kassera en fullt fungerande knyppeldyna för att den luktar illa.

Jag gillar att återanvända och bevara det gamla, även om det innebär att man får bygga om liteSkrattande

AutumnWicca
9/28/09, 8:53 PM
#10

ja, jag funderar på något sådant…

men vad var det för sorts skummgummi? måste ju vart något ganska hårt då det ska orka hålla nålarna på plats.. kanske ska se om man kan hitta något ställe här i stan…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[Kanonkulan]
9/29/09, 12:57 AM
#11

Jag var på ett ställe i Gislaved som var som helt enkelt sysslade med skumgummi. Vet inte om de finns kvar men jag tror att stället heter Skumplastboden. 

Men om du snackar med dem och förklarar hur du skall använda dynan så ska de nog kunna hlälpa dig. Skumgummi finns ju i många olika tjocklekar och hårdheter. Gubbarna i Gislaved tyckte nog mest det var roligt tror jagGlad Dock blev den lite för kuperad på toppen eller vad man skall säga så pappa fick skära till den med en vanlig kökskniv, sden är lite ojämn, men funkar utmärkt ändå!

Vilken stad bor du i förresten?

AutumnWicca
9/29/09, 1:18 PM
#12

Jag bor i Linköping, så tycker det borde finnas folk som kan fixa den i och med att östergötland är ju liksom knypplingens hem Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[Kanonkulan]
9/29/09, 6:27 PM
#13

Definitivt! Hoppas det går braGlad

Annons:
parsley
9/30/09, 7:11 PM
#14

http://www.luktfritt.nu/

Testa yucair som finns på div "gubbdagis".

Upp till toppen
Annons: