Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 4564 ggr
Ewerhof
10/22/09, 11:31 PM

Syntetgarner

Jag tycker om Acrylgarner. *duckar* Skrattande

Nä men allvarligt, jag tycker det är lite jobbigt med detta rynkande på näsan åt konstgjorda fibrer.

Jag har en kofta i acryl som jag fullkomligt älskar att ha på mig och jag älskar att virka i acryl.

Vad tycker ni?

Annons:
Mammzing
10/23/09, 10:14 AM
#1

Jo, känner igen det där!
Ull,helst hemspunnet, silke, bomull å en massa annat. Det är OK.
Men inte acryl, då rynkas det på lilla näsan.
Visst kan det finnas mycker skit bland såna garner i fråga om kvalite men det är hyggligt i pris. Sen är själva SKAPANDET viktigt. Sen vilket material… Huvudsaken är väll att du är nöjd.

Det är lika med mina mattor, nu har det börjat lossna lite men förut var inte trikå som jag väver av rumsrent.
Förr tog man det man hade då hette det TRASMATTOR!

Nä, fortsätt med din acryl du.
Lycka till

LenaP
10/24/09, 6:22 PM
#2

Dagens syntetmaterial är något helt annat än det som fanns på 70- o 80- talen. Helt annorlunda verkligen. Men alla som dragit huvudet genom en syntetpolo på 70-t vet hur det sprakar, gnistrar och knastrar, och hur håret blir elektriskt så att omgivningen får stötar. Då har man liksom en avsmak för materialet.

Billiga syntetgarner är kul för de kan ha starka färger och man kan experimentera fritt utan att det kostar skjortan. Men om jag skulle sticka ett stort plagg med komplicerat mönster och lägga ner mycket tid, så vill jag att det ska bli ett plagg som jag kan ha många år. Fortfarande tycker jag att syntetgarner blir noppiga och tappar stilen mycket fortare än naturmaterialen. De är inte elastiska på samma sätt heller, men blandmaterial så kan man få kombinerade egenskaper.

Upp till toppen
Annons: