Annons:
Etikettspinning-vävning
Läst 8628 ggr
LinaN
5/7/10, 2:44 AM

udda kardor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kallar man denna typen av kardor som vikingadamen har där? det är långa sylvassa huggtänder som stacks rätt bra om man råkade sätta dem i låret medan man "kardade"

någon som vet var ma nfår tag på dem? och vad de hette som sagt. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[SusanneKs]
5/7/10, 7:21 AM
#1

Aningen svårt att se, men man kammade garnet på vikingatiden med dessa två stora  enradiga redskap. Jag vet ingen svensk tillverkare. I ett projekt lät man tillverka vikingatida sylvassa kammar.

Det finns några tillverkare utomlands, jag kommer inte ihåg vilka just nu. Kanska kan du försöka med Louet.

Mammzing
5/7/10, 10:57 AM
#2

Ser ut som nåt man också använder vid linberedning men jag minns inte vad det heter!

parsley
5/7/10, 1:18 PM
#3

Linhäckla eller bara häckla.

Kolla gärna med något forum som håller på med vikingatid / medeltid el dyl. De kanske vet.

koko
5/7/10, 1:30 PM
#4

Ullkammar bara kanske? Kamgarn.

parsley
5/8/10, 7:02 PM
#5

Kamgarn är ett ganska tunt långfibrigt garn av bra kvalitet.

Häcklor bör finnas på loppis, antikt och auktioner, samt ev Tradera.

[SusanneKs]
5/10/10, 2:15 AM
#6

Det här är definitivt inte häcklor. En grovhäckla har en avrundad platta full med vassa upprättstående "spikar". På den slänger man över änden på en bråkad och skäktad knippa lin och drar försiktigt ut linet, skäkteavfallet trillar bort. Man kammar igenom linknippan tills det värsta är borta, sedan fortsätter man med allt finare häcklor och får ut blånor (som fastnar i häcklan) och fint lin.

På bilden är det enradiga ullkammar. Jag har använt sådana från en specialbeställning. I Canada köpte jag dubbelradiga minikammar. Man får verkligen bort skräpet ur ullen med kammar. Det finns också flerradiga kammar, man fäster då en kam på en bordskant och kammar över ull på den tomma kammen.

På bilden håller vikingakvinnan på och fyller på den ena kammen med ull, hon fäster tottens rotända i kammen och den andra ändan sticker ut.  Kammen som ligger bredvid henne arbetar hon sedan med. Man bär sig åt som med trassligt hår, tar lite försiktigt längst ut först. De längsta ullfibrerna kommer över till den arbetande kammen. Så jobbar man tills det inte går att kamma något mer. Då tar man bort resterna från kam nr 1 och när den är tom så blir den arbetande kam. Efter några omgångar drar man ut den färdigkammade ullen på en speciellt sätt. Alla fibrer ligger parallellt och man kan spinna kamgarn av den.

Det klassiska boken om kamning av ull har skrivits av Peter Teal, England. Ullkammar heter wool combs på engelska. Googla på det så finns det mera info och även videos. Det som kallas för Viking combs är just den enradiga typen som syns på bilden.
Lämna aldrig en ullkam med spetsarna uppåt! De är verkligen vassa ochh farliga redskap.

Annons:
sommarin
8/30/10, 12:02 AM
#7

Hej

Visst finns denna typ av ullkammar i Sverige, se http://ullkammar.blogs.se/2008/06/15/magdalenas-ullkammar-4318580/#c7651817

Upp till toppen
Annons: