Annons:
Etikettbroderi
Läst 17061 ggr
[Tearix]
11/26/10, 12:14 PM

Vart finns alla som broderar?

Är handbroderi ett helt utdöende hantverk?

Finns knappt representerat på nätet utom i form av företag som vill sälja mönster? Jag kan inte hitta några aktiva forum eller liknande. De generationer som broderade mycket är inte ute på nätet i samma utsträckning som oss yngre.

På träffarna på den lokala garnaffären är det bara folk som stickar. 

Föreståndaren för den andra syaffären beklagade sig över att ingen broderar längre. Hon säljer inte längre några mönster förutom på beställning.

Annons:
parsley
11/27/10, 9:02 PM
#1

Det har jag också funderat på. Antingen har folk tröttnat på att brodera och börjat sticka och virka igen, eller också så är broderi så privat och koncentrationskrävande att man gör det hemma i stillhet. Stickning och virkning är lite kanske lite socialare och enklare att hålla på med offentligt. Stickade och virkade föremål är ofta bruksföremål, sådant som är till för att användas. Det som är broderat är mer till prydnad.

Aetlun
11/29/10, 1:49 PM
#2

jag sitter och broderar mellan varven, har just nu två ufon som jag håller på med. En tavla med vargar, och en paradhandduk.

[Kanonkulan]
11/29/10, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag broderade en bonad när jag gick på folkhögskola och mersmak fick jag!

vickan1976
12/2/10, 12:28 PM
#4

Broderi borde fått ett uppsving i och med Odd Molly som ofta har broderi på sina kläder. Jag broderar gärna, tycker att det är avkopplande. Mina elever älskar det!

Broderisymaskinen kanske tar broderiets plats ibland?

Effie
12/5/10, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har väl broderat litegrann då och då, utan att vara någon höjdare på det.

Har en liten bonad jag skulle hänga upp om jag orkade göra hål i väggen. Broderade den i gymnasiet; minns att alla undrade vad det betydde som står på den.

Har däremot inte kvar kjolen där jag broderade klasskompisarnas namn.

1989 köpte jag ett broderi i Köpenhamn; det håller jag på med ännu, lite då och då. Räknade korsstygn; flicka i rosa klänning, i gräset.

Häromdagen föreslog chefen, lite på skämt, att vi skulle brodera på möten. Funderar på att göra det, bara för att se vad som händer.

Hittade en affär "Broderier & garn"  (tror jag den hette) när jag var ute igår och shoppade lite. Så nog finns det fortfarande folk som broderar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ceciliaolucifer
12/7/10, 3:35 PM
#6

Ska precis börja ett korsstygns projekt.. eller precis? hmm… snart iallfall!

Annons:
[Tearix]
12/8/10, 12:33 AM
#7

håll det borta från busarna bara ;)

Ceciliaolucifer
12/8/10, 12:10 PM
[SusanneKs]
12/8/10, 12:27 PM
#9

På sextiotalet var broderi bortspilld kvinnokraft och man fick ursäkta sig för sådana konstiga lustar.

Jag hade just börjat dra trådar ur ett linnetyg för att sy hålsöm, när en kille tittade in. Han tittade stort så jag förklarade att det var en tioårsplan. "Så när tio år har gått så är alla trådarna borta" var hans kommentar.

parsley
12/9/10, 12:22 PM
#10

# 9 Glad

ica86
1/26/11, 12:01 PM
#11

Jo jag broderar de gör öven min mamma.. Jag bor närvarande klippan men bara till april.

Och jag köper mest hos atelje margaretha eller tradera för de brukar aldrig vara något som faller mig in i smaken.. men brodera som är så kul..

[Kanonkulan]
1/26/11, 6:35 PM
#12

Kolla in Karins broderier av Karin Holmberg. Inspirerande!

parsley
1/26/11, 6:51 PM
Annons:
Chessan
6/30/12, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag broderar en del. Just nu är jag i en period där det mest blir korsstygn, men det varierar. Gör egna mönster eller jobbar efter fri hand. Att följa beskrivningar gör det tråkigt tycker jag.

Kommer inte på några aktivaforum för broderier, det har du rätt i. Därremot tänker jag delvis på http://www.zickermans.se/ där det kommer upp en del broderi och folk kommenterar och visar vad de gör, och på http://www.kravallslojd.se/s2/ där det finns en aktiv blogg och nyhetsfeed och ett småaktiv forum.

anki1
9/24/12, 6:44 PM
#15

Jag broderar en hel del. fast bara ritade motiv. Ibland blir jag klar med ett arbete ganska snabbt. Men för det mesta tar de något år. Inte för att det är svåra eller stora dukar utan för att de blir liggande. jag brukar köpa broderier utan medföljande garn för jag tycker det är roligast att själv väja vad för färger jag vill använda. Och så är de billigar i inköp med. Och garn har man ofta kvar sedan tidgare

I början var det mest korsstygn, men nu är det stjälkstygn som  jag oftast gör.

Ibland har jag 2 arbeten igång samtidigt. tex ett med blommor och ett julbroderi.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Namiko
9/25/12, 7:32 AM
#16

Jag har broderat sen jag var liten, har aldrig blivit särskilt många färdiga projekt av det men i våras skaffade jag mig mitt första stora broderi (och med stort menar jag verkligen stort, till och med pappa blev imponerad över mängden jobb jag hade framför mig) och det sitter jag med lite då och då.

Min pappa broderar också och det är tack vare honom jag började själv. Han har flera stora fina tavlor på väggarna som jag inte kan göra annat än beundra och vill ha flera tavlor jag sytt själv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

anki1
9/25/12, 10:17 AM
#17

Jag började tidigt på -80 talet. Mitt första arbete sydde jag med helt tråd, och utan sybåge. Jag har kvar den duken. Förstlingsverket måste man ju bara ha kvar.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Amandla
9/25/12, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har inte mina första verk kvar, var så liten när jag började. Men det var säkert en matta till dockskåpet eller liknande Glad

Jag blir stressad av korsstygn och sånt som ska räknas (i synnerhet när man ska räkna trådar i väven också) så jag föredrar stjälkstygn och ritade motiv, slappnar av mycket bättre då. Fast jag har ett påbörjat korsstygnsbroderi, en märkduk som jag pysslade ihop av lite olika motiv. Började för två år sen men det går så väldigt långsamt framåt, jag har för mycket annat som lockar Tungan ute fast egentligen är jag rätt snabb. Sen kom jag på att jag missade lite med placeringen av bokstäverna, skulle varit en rad till Obestämd Har hunnit brodera lite mer än som syns på bilden så jag vill inte repa upp. Aja, får väl fylla ut med lite fler rosor Cool


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
anki1
9/25/12, 2:10 PM
#19

vilket fint motiv. Det brukar ta tid för mig med. Ett alste tog över 10 år att få färdig, då hade jsg bsrne små och då fanns inte riktigt tid. och så fick jag inte ha arbetena ligande framme för maken och så se till att nålar o småtrådar.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Amandla
9/25/12, 2:33 PM
#20

Jag har ingen man så jag gör precis som jag vill *djävulshorn* Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
anki1
9/25/12, 6:52 PM
#21

Numera ligger mina arbeten framme, han har vant sig med att jag håller på med handarbeten.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Amandla
9/25/12, 7:13 PM
#22

Tungan ute Bra!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
anki1
9/26/12, 9:09 PM
#23

idag sydde jag de sista stygnen på den löpare jag hållit på med. Den blev så fin.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

PeachyAlice
10/3/12, 1:19 PM
#25

Vad sugen jag blev på att brodera nu då.. Brukade göra det med mamma och mormor när jag var barn, har tappat kontakten med mamma nu dock så har inte gjort det på många år. Prenumererade på Atelje Margaretha's i ett år dock, så har ju en del broderier därifrån. Kanske dags att sätta igång igen?

Karinakerlund
10/4/12, 6:33 PM
#26

Jag broderar jätte mycket! Men just nu ligger det i vila pga en ny baby är på väg i släkten och det är beställt småplagg till denne! Kul det med. Jag köper mycket av mina broderier på Ditt broderi och Atelje margareta. När jag vill brodera ritat så köper jag det oftast på stora symässan i stockholm, där är det billigast tycker jag. Har försökt att ta med broderi till nån hantverksgrupp nångång men det är svårt att hålla räkning och intressanta samtal igång samtidigt! =) Däremot går det mycket bättre med ritade motiv.

Karin

PeachyAlice
10/5/12, 11:20 AM
#27

Satte igång med ett korsstygnsprojekt igår kväll, ni inspirerade mig! Behöver dessutom något att vila med när ryggen börjar göra ont efter för många timmar vid symaskinen :P

Annons:
parsley
10/8/12, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Brodöserna kanske ägnar sig åt grafisk design? Glad Skämt åtsisdo. Jag såg affischen på en busskur i Norrköping och kunde inte låta bli att fota. Hoppas ni ser hur den är formgiven.

anki1
10/9/12, 9:28 AM
#29

Den var bra Broderade bonader i ny tappning. Är på G att starta upp ett nytt broderi. En enkel (liten) julduk. Hade tänkt sticka lite, men det vill sig inte riktig. Jag stickar "fritt" och hålle rpå att "experimenterar" en del innan jag kommer på vad jag ska göra mössa halsduk eller schal. Det är vad jag kan sticka. allt som är enkelt "rakt av" liksom. men broderi tar över.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

parsley
10/11/12, 4:36 PM
#30

http://hedvighandarbetar.blogspot.se/2011/11/kurs-i-skanskt-yllebroderi.html

Tips om yllebroderi, bl a hur man för över mönster till mörkt ylletyg.

anki1
4/17/13, 9:32 PM
#31

Det blir en schal, Jag har kommit halvvägs nu tror jag.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Gulstol
5/2/13, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag brukar brodera väldigt mycket, speciellt korsstygn. Jag vet inte häller hur länge sen det var jag började med det :) Men det är himla kul! Speciellt dom svåra grejerna :)

Sen har jag sån tur att det finns en i stan som säljer en massa broderi-mönster :)

LinaLj
5/2/13, 5:28 PM
#33

Jag broderar väldigt mycket västgötabroderi just för tillfället. En del av stygnen, som kedjestygn, är jag fortfarande väldigt klumpig med men det går framåt 😃

Biadora
5/10/13, 6:42 PM
#34

Jag gillar att brodera. Mest korsstygn som är enkelt.
Fast det blir mer att jag sitter på Pinterest och letar fina motiv -gillar 'nördiga' som dataspelsinspirerade osv. Skulle vara bättre om jag gjorde lite av alla ideer jag har. ;)
Har precis gjort klart (ngn vecka sedan) en tavla med filt applicationer och handsytt/broderat som jag är jättestolt över och hoppas mottagaren verkligen uppskattar den så mycket som han sa.. Tavlan är på seriefigurer från en serie som han har skapat.
-Dock är jag jättelångsam i mitt handarbetande så det brukar ta ..ett par år *host* per projekt. Har som plan o försöka bli snabbare men då man hellre gör något nytt istället för den sista tråkiga fållningen eller vad det nu kan vara..

Annons:
anki1
5/10/13, 8:12 PM
#35

Det är inte ovanligt för mig med att det tar ett år eller 2. eller fler. ett tog 12år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Idd
5/14/13, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag sitter just nu och surfar runt efter broderande människor och hittade denna tråd. Jag älskar att brodera korsstygn och jag har fått äran att ge ut en korsstygnbok. Det vill jag berätta för alla för jag är så stolt och glad över den. 

Men vart gömmer sig alla? 

Tack för alla länkar. Jag får fortsätta söka.

OXOX Ida

madebyyou.se

Namiko
5/22/13, 6:46 AM
#37

För er som vill hitta andra intresserade så är gruppen Online Brodericafé på facebook ett bra ställe.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: